Design and development by tnasr& khosravi

هیپ لیچینگ (Heap Leaching)

فرآیندی است که طی آن ماده ای را که به عنوان هدف در نظر داریم ،با انحلال در یک حلال مناسب جدا میکنیم و سپس با روشهای خاصی میتوان ماده هدف را از حلال استخراج کرد .  این فرایند در صنایع شیمیایی و معدنی بسیار پرکاربرد میباشد. انواع روشهای لیچینگ (Leaching) : مخزنی برجا ستونی […]

فرآیندی است که طی آن ماده ای را که به عنوان هدف در نظر داریم ،با انحلال در یک حلال مناسب جدا میکنیم و سپس با روشهای خاصی میتوان ماده هدف را از حلال استخراج کرد .  این فرایند در صنایع شیمیایی و معدنی بسیار پرکاربرد میباشد.

انواع روشهای لیچینگ (Leaching) :

  1. مخزنی
  2. برجا
  3. ستونی
  4. دامپ
  5. توده ای یا همان هیپ لیچینگ (Heap Leaching)

روش لیچینگ توده‌ای یا هیپ لیچینگ، در حال حاضر یکی از روشهای پرکاربرد جهت استحصال ماده معدنی در معدن ایران می باشد که توسط شرکت ماشین سازان کیمیاصدر در ابعاد و مشخصات مختلف  بنابر شرایط خاص معادن و درخواست کارفرما طراحی و اجرا  میشود  .

مراحل ایجاد هیپ لیچ به شرح ذیل می باشد :

ایتدا سطح مورد نظر را با شیب خاصی تسطیح کرده و لایه ای به ضخامت  حدودی 30 الی 80 سانتی متر خاک دانه بندی شده بر روی آن ریخته و فشرده سازی انجام می شود .سپس برای عایق شدن و عدم نفوذ مواد به سطح زیرین ، لایه ای از ژئوممبران و یا سایر عایق های مناسب بر روی آن اجرا میشود . مرحله بعد  اجرای لایه زهکشی و انجام لوله کشی مربوطه به آن می باشد ، سپس محصول مورد نظر (سنگهای دانه بندی شده حاوی ماده معدنی)  به کمک تجهیزات انتقال به منطقه هیپ لیچ انتقال یافته  و بار ریزی آن به ارتفاع حدودی 8 الی 15 متر به صورت توده ای انجام می شود.

 سپس عامل لیچینگ که یک ماده شیمیایی و غالبا اسیدی می باشد، از بالای توده بر روی  تل خاک معدنی پاشیده و توسط لوله کشی هایی که در لایه زهکشی تعبیه شده‌ بود، جمع‌آوری می‌گردد این سیکل تا زمانی ادامه می یابد که محلول به درصد خاصی از ماده معدنی که از قبل محاسبه شده برسد و سپس سایر فرایند لازم برای استحصال روی آن انجام میشود.